Gebelik Bulantıları Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Hamilelik sürecinde, içinde gelişen yeni bir canlıyı koruyup beslemek zorunda olan vücutta buna bağlı olarak hormon seviyelerinde önemli değişiklikler meydana gelir; bu değişikliklerin de vücutta kimi zaman hafif, kimi zaman ağır, kimini rahatsız etmezken kimi için oldukça zorlayıcı hale gelebilen etkileri olur. Hamilelikte ortaya çıkan gebelik bulantıları ve bazen bu bulantılara eşlik eden kusma da, bu sürecin en bilinen ve şikayet edilen etkileri arasındadır… Yazının geri kalanında, birkaç alt başlıkta hamilelik bulantılarından, nedenlerinden ve biraz rahatlamak için bu konuda neler yapılabileceğinden kısaca bahsedeceğiz.

Gebelik Bulantıları Neden Olur?

Hamilelikte ortaya çıkan bulantıların kesin olarak bilinen tek bir nedeni yoktur. Yazının başında da sözünü ettiğimiz hormonal değişimlerin, bu bulantıların ortaya çıkmasında önemli bir rol oynadığı düşünülmektedir. Kan şekerinin düşük olması da bulantıları tetikleyebilen bir başka faktördür. Bunların yanı sıra, aşağıdaki durumlar da gebelik bulantılarının şiddetini artırabilen etkenlerdir:

• İkiz bebeklere gebe olmak,
  • Aşırı yorgunluk,
  • Tetikleyici kokular,
  • Duygusal baskı, stres,
  • Sık seyahat etmek.

Bunlara ek olarak, bulantıların farklı hamilelik deneyimlerinde değişik şiddetlerde görülmesi de olasıdır. Söz gelimi ilk hamileliğinizde şiddetli bulantılar çektikten sonra ikinci hamileliğinizde bulantılar fazla rahatsız edici olmayabilir.

Gebelik Bulantıları Ne Zaman Ortaya Çıkar?

Bulantılar, çoğunlukla gebeliğin ilk dört ayında (genelde 6. – 9. hafta arası) ortaya çıkar- bu yüzden de ilk gebelik belirtileri arasında yer alır. Daha çok sabah saatlerinde yaşansalar da, bu bir kaide değildir- başka bir deyişle, hamileliğin ilk dört ayında -ne yazık ki- günün farklı saatlerinde bu bulantılarla baş etmek zorunda kalabilirsiniz. Bulantıların şiddeti, hamile kadınların önemli bir çoğunluğu için 12. – 16. haftalarda azalır.

Gebelik Bulantıları Nasıl Geçer?

Öncelikle belirtmeliyiz ki bulantı ya da gebelik kaynaklı başka bir problemle ilgili bir ilaç ya da herhangi bir ürün kullanmadan önce doktorunuza danışmanız önemlidir. Bunun dışında, gebelik bulantısına iyi gelebilen birkaç çözüm/uygulama olarak şunlar sayılabilir:

• Sık sık, küçük öğün tüketimi (bu, hamilelikte sık karşılaşılan bir diğer problem olan mide yanması için de tavsiye edilir),
  • Tetikleyici kokulardan, fazla yağlı ve/veya baharatlı yiyeceklerden mümkün olduğunca uzak durmak,
  • Zencefil,
  • İyi dinlenmek; stres ve yorgunluk seviyelerine dikkat etmek,
  • B6 vitamini takviyesi.

Bunlara ek olarak, sabah bulantıları için doktorunuzun yazabileceği ilaçlar da mevcuttur. Bunlar için az önce de belirttiğimiz gibi doktorunuzla iletişime geçebilirsiniz.

Dikkat Etmeniz Gereken Durumlar

Hamilelik bulantıları normaldir ve çoğunlukla endişe edilmesi gereken bir durum değildir. Bununla beraber, hamileliğinizin 4. ayından sonra da bulantı şikayetiniz devam ediyorsa, bu konuyu doktorunuzla konuşmanız tavsiye edilir.

Bazı kadınlarda, geçmeyen şiddetli bulantılar sürekli kusmaya ve bunun bir sonucu olarak kilo kaybına yol açabilir. Bu durum hiperemezis gravidarum olarak bilinir ve bazı senaryolarda bebek için zararlı olabileceğinden ideal şekilde müdahale edilebilmesi için hastaneye yatmayı gerektirebilir.

Bulantılarla birlikte aşağıdaki durumları yaşıyorsanız, hiç vakit kaybetmeden doktorunuzla iletişime geçin:

• Yüksek ateş,
  • 1 kilo veya daha fazla ağırlık kaybı,
  • Baş dönmesi,
  • Kalp atışlarının hızlanması,
  • İkinci trimesterde şiddetli mide bulantısı,
  • Kusmukta kan,
  • Mide ağrısı,